fredag 11 mars 2016

Reflektioner från Avanza Forum och GÅRDrAhGiEN

Avanza forum igår kändes väl så där lagom småtrevligt. Kändes som det var lite färre besökare i år, vilket faktiskt var till det bättre, eftersom mitt minne från förra året var att det var trångt, trots att Globen även då var platsen. De mest intressanta förvaltarna hade jag redan talat med på Nordnet, så förutom ett par seminarium och stora scenen, siktade jag in mig på tävlingarna. Tyvärr missade jag Schroders, där tydligen ett par GoPros stod som pris.

I övrigt är det slående hur svårt förvaltarna har att klämma fram sina favoritaktier. Lancelots Lisa Seligson skrev i en egensponsrad krönika i SVD att: "Jag tycker inte om förvaltare som har många bolag, för då tror jag inte att de kan sina bolag och de blir snabbt likt index". Lite så verkade det alltså igår och även hos Nordnet senast. Nu kan det ju också vara så att man inte vill lyfta fram något med risken att få skit för det om det visar sig vara ett kasst tips. Fast i så fall skulle man kanske stannat hemma.

En hypotes att man har för många bolag i portföljerna och att det därför är svårt att lyfta fram delarna kan delvis sägas stödjas i Gottodix inlägg Varför är det ok att Sverigefonder är så dåliga? Lisas krönika hade för övrigt intressanta aspekter på risk som kan vara intressant att återkomma till. Lancelot ser jag för övrigt som en av Sveriges skarpaste förvaltare, inträdeströskeln 100Tkr i deras fonder är förstås hög. Du får dock ett klart överskådligt antal aktier, vilket historiskt visat sig lyckat. Mer tips hur du utvärderar fonder hittar du hos Aktiespararna.

Hur tänkte de för övrigt när de döpte nedanstående fond till Plus?

Bad Performance
 

Till de bättre hörde nog ändå Catrine på Enter, kanske beror det på en viss bais, då hon har en portfölj med många av mina favoritbolag. Givetvis rekade hon sin favorit Doro och nämnde även Evo. Tyckte mig också höra att Bleacher köpt Elektrolux. Mycket snack var det också om Leo Vegas kommande introduktion. Ett prospekt jag tänkte läsa i helgen. Tilldelningschansen är väl emellertid som vanligt låg.

Ovanstående är också en anledning till att jag funderar på att starta en ny alternativ portfölj. Aktieräven-portföljen är ju min aktiva huvudportfölj, men runt detta finns diverse fonder och lite gamla aktierester. En tanke är att succesivt avveckla dessa och placera i en längre portfölj. Grunderna med i första hand tillväxtbolag skulle vara detsamma, men exempelvis risk måste då hanteras på ett annat sätt. Det långa perspektivet gör att den fått arbetsnamnet "Silverräven". En annan fråga är om den bör redovisas på bloggen eller om det blir förvirrande?

I går var ju också Draghi igång och snubblade visst lite med tungan under gårdagens presskonferens, vilket naturligtvis som alltid finns bra beskrivet hos Gottodix,  men även Kääntä är läsvärd; Draghis glädjebesked till svenska bolånekunder. När marknaden sedan sovit på saken var det full fart norrut igen och fredagen slutade på lovande +2,41% för OMX30. Men återigen var volymen relativt sett blygsam i uppgången. Vi kan samtidigt notera att stängningen skedde ovanför den senaste konsolideringen. Beartrap eller Bullrun?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mest läst