tisdag 6 oktober 2015

Möjlig "Follow-Thru" i OMX30!

I söndags skrev vi att OMX till skillnad mot S&P500 inte visat någon follow-thru efter den senaste bottenkänningen, men att den nog kunde komma. Mycket riktigt spände börsen musklerna och igår fick vi motsvarande fenomen i OMX30. Har du inte varit med tidigare kan du här läsa mer om begreppet "follow-thru"


Nu är det ju inte första gången vi får en FT sedan björnen kom i våras. Men signalen ger oss dock grönt ljus för att påbörja köp - förutsatt att vi finner fundamentalt bra tillväxtaktier som visar rätt tekniska formationer. En snabb skanning av Large Cap nu på morgonen gav dock inte mycket i det avseendet. Intrium Justitia är väl den aktie som kom närmast med en sidledesbas (flat-base). Annars var det de nedtryckta råvarubolagen som stack ut mest. Vi fortsätter jakten och hoppas på att rapportdrevet kan skaka fram några villebråd.

Uppdatering: Precis när jag tryckt på publicera inser jag att jag kanske blev lite för ivrig i min analys. Det finns en stor svaghet i denna FT. Någon som kan se vad jag missade?

4 kommentarer:

  1. Nej men nu blir jag nyfiken :)
    Kan för lite om TA, en gissning dock: volym?

    SvaraRadera
  2. Precis. Antaganden är modern till alla fuck-ups och jag kontrollerade aldrig volymen även om det borde sitta i ryggmärgen. I det här fallet borde den varit högre än föregående dag, vilket den inte var, eller åtminstone väl över medelvolymen (vilket den inte heller var). Tills vidare ser jag detta som en möjlig FT.

    SvaraRadera
  3. Jag reagerade på att volymen var lägre än dagen innan men kurserna drog iväg rätt högt.

    Är det rimligt att anta att trenden kommer vara nedåt ett tag till ?

    SvaraRadera
  4. Trender ska man inte försöka förutspå. Utan snarare agera på när de väl är på plats. Återkommer dock imorgon med ett inlägg om bland annat en möjlig utveckling (eftersom du frågar).

    SvaraRadera

Mest läst