lördag 4 januari 2020
Aktierna i tillväxtportföljen och strategin 2020
Så här ser alltså tillväxtportföljen ut när vi går in i 2020.
För den som inte varit med tidigare är portföljens strategi att köpa bolag som kan gynnas av olika strukturella trender. Exempelvis kan vi utgå ifrån megatrender som demografi, digitalisering eller hållbarhet. Sedan kan vi också välja att gå vidare och titta på mer specifika trender. Den demografiska utvecklingen innebär bland annat fler äldre, vilket medför ökat behov av hälsovård. Hälsovård kan i sin tur innebära avancerad vård med avancerade mediciner (Sobi), men också egenvård (Biogaia) eller att en ökad medelklass söker förebyggande åtgärder för att inte skada sig (Mips).
Nästa steg är att köpa aktierna till en rimlig peng. Beslutet att köpa bolagets aktie bör följa en due diligence-process som ger dig en hyfsad uppskattning av företagets framtidsutsikter, konkurrensläget och en tanke om det korrekta värdet på dess aktier. Här använder vi Hitta kursvinnare för att få en möjlig bild av aktiens potential på fem års sikt. Främst genom antaganden om försäljnings- och vinsttillväxt, samt till vilka multiplar aktien kan tänkas komma att värderas.
Att köpa aktier på längre sikt ska samtidigt aldrig vara detsamma som köp och glöm eller köp och lägg i byrålådan. Hur många har för övrigt en byrå hemma nuförtiden? Mer om den processen i kommande inlägg.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Mest läst
-
Ännu en månad har passerat och vi har en hel del portföljförändringar att notera. Sedan senast har vi även nygammal president på ingång till...
-
Staples är inte ensamt, men visar på den tydligt negativa trend som präglat flera svenska index de senaste veckorna. Är det en reaktion på d...
-
GOLD - XAU Med mer pengar i väskan och mindre tid att bevaka sina investeringar har vi de senaste åren arbetat mer med att öka allokeringen ...
-
Hoppet om tomterace lever Igår fick vi nästan en indikation på ett tomterace. OMX30 steg över 2,0% och räknat från vändningen känns detta p...
-
Thule kom in med en av rapportperiodens kanske största överraskningar hittills. Bra kvartal trots tuff marknad och att nya produkter driver ...
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar