fredag 26 augusti 2016

Ett par korta frågor från en av dina följare ... (ett inlägg utan grafer)

Fick några korta, men inte helt lätta frågor från en följare på Twitter. Det kanske är någon annan som undrar, så varför inte besvara dem i form av ett inlägg.

Den första frågan var väl den lättaste: Hur länge har du kört CANSLIM? Trogen läsare vet att grunderna i Aktierävens investeringsstrategi utgår från en modell lanserad av William O'Neil och som beskrivs bland annat i hans bok "How to make money in stocks". Utöver boken har han förstås byggt upp en hel koncern som utifrån modellen säljer diverse analysstöd, kurser och investeringshjälpmedel. Allt samlat på Investors.com. Här går också att hitta viss fri information om grunderna i modellen. Viss anpassning när man går utanför USA kan dock behövas. Sverige har till exempel inte lika många stora och hyfsat omsatta tillväxtbolag.

Hur länge har jag då testat detta. Jo, i princip lika länge som jag kört bloggen. Fick med mig boken i mobilen på semestern sommaren 2012 och gillade dels hur modellen både tillämpade FA och TA, dels hur den inte bara fokuserade på köpet utan lika mycket på sälj. Att jag samtidigt började blogga var för att få en dagbok över mina investeringstankar. Något jag kom fram till att jag brustit kring i många år.

Nästa fråga gäller hur jag upplever skillnaden mot ren FA/TA? Nu finns knappast någon enhetlig definition av de båda och jag har nog inte heller tidigare (tyvärr) tillämpat någon enhetlig metod över tid. Styrkan nu ligger väl i kombinationen.
"We use fundamentals such as earnings and sales to determine what stocks to buy and we use charts to determine when to buy and sell those stocks."

Modellen fokuserar främst på vissa aspekter av FA som vinst & försäljningsutveckling. Medan en FA nörd kan gräva i princip hur djupt som helst. Detsamma gäller TA. Det finns en uppsjö indikatorer att botanisera bland och minst lika många TA strategier att tillämpa. De formationer vi letar efter är de som O'Neil historiskt funnit vara mest tillförlitliga över tid (även om det förstås aldrig finns några garantier i marknaden). Främst cup with handle, dubbelbotten och tighta sidledes formationer. Det finns några till i modellen, exempelvis den ofta lönsamma, men ovanliga high flag.

 För en som inte kan ägna sig heltid åt börsen är det ju viktigt att begränsa sig till något man förstår.

 Den slutliga frågan var om metoden givit bättre eller sämre resultat? Ja, knappast sämre, då hade jag nog övergivit strategin redan. Visst har jag över tid gjort vinst även tidigare, men också ibland onödigt stora förluster. Det senare bör vara historia om vi håller oss till våra regler. Visst kommer det också medföra att vi ibland stoppas ut och kan missa en kommande uppgång i en aktie, trots att vi hade rätt i grundanalysen. Men vissa förluster är alltid en del av spelet och det kommer alltid nya affärsmöjligheter.

Följande inlägg behandlar för övrigt några steg om hur man kan komma fram till sin egen passande investeringsstrategi: Silverräven laddar för köp & Silverrävens placeringstankar

Happy trading!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mest läst