Aktieräven strategin bygger på William O'Niels CAN SLIM system. Där bokstäverna representerar 7 viktiga aspekter inför investeringsbeslutet. Vi har tidigare titta på betydelsen av C:et. Idag går vi vidare med A och N.
A står för (A)nnual earnings growth. Vi har tidigare poängterat vikten av att våra företag bör leverera ökade eller stabila kvartalsvinster (C). Ett företag kan dock minska kostnaderna eller vidta andra åtgärder för att öka resultatet för ett kvartal eller två. Det kan maskera allvarliga underliggande problem inom företaget när det gäller efterfrågan på produkterna, sjunkande vinstmarginaler eller negativa trender i branschen. Vi vill därför också gärna se att den årliga vinsttillväxten varit stark. Ett bra riktvärde är att den årliga ökningen av vinsten bör vara på minst 25%. De riktiga tillväxtföretagen kommer ofta ligga ännu högre i sina ökningar. Exempelvis nämns att Googles treåriga tillväxttakt var 293% innan aktien femfaldigast från och med 2004.
Försäljningstillväxten bör naturligtvis också studeras, men som vi sagt tidigare, kan inte försäljningen omsättas i vinst, finns det säkert andra bättre företag att rikt blickarna mot.
N står för (N)ew. Det vi letar efter är företag med en Ny produkt eller tjänst som leder eller förändrar branschen och på så sätt genererar exceptionell omsättnings- och resultattillväxt. Ny kan också vara en nytänkande VD eller en ny bransch trend som gynnar företaget. Ny kan också innebära att aktiepriset nått ett nytt ATH och är på väg mot oprövad mark.
Varför det är viktigt? Den officiella mantrat på aktiemarknaden kan lätt bli "Ut med det gamla, in med det nya." Börsen är framåtblickande, söker efter nästa företag med nya, spelförändrande produkter och tjänster. Sådana innovationer kan komma från unga, entreprenörsföretag som med sin IPO (börsintroduktion) inte alltför många år tillbaka, eller från etablerade företag som återuppfunnit sig själva med paradigm skiftande produkter och kanske ny ledning. Tänk ett segt Apple, med återvändande Steve Jobs som VD och därpå följande nya revolutionerande produkter - iPod, iPhone, iTunes och iPad.
Sammanfattningsvis: Stark resultattillväxt (C och A i CAN SLIM systemet) är # 1 faktorn att titta efter och det är N:et (den nya produkten eller tjänsten, etc.) som i slutändan genererar den lönsamheten. Ett problem som vi får återkomma till när vi senare granskar de avslutande SLIM är att den här typen av företag inte är alltför rikligt förekommande på den lilla Stockholmsbörsen i jämförelse med på Wall Street. Och om de finns har det en tendens att försvinna när de nått stabilare nivåer. Nyligen försvann ju till exempel AXIS.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Mest läst
-
Ännu en månad har passerat och vi har en hel del portföljförändringar att notera. Sedan senast har vi även nygammal president på ingång till...
-
Staples är inte ensamt, men visar på den tydligt negativa trend som präglat flera svenska index de senaste veckorna. Är det en reaktion på d...
-
GOLD - XAU Med mer pengar i väskan och mindre tid att bevaka sina investeringar har vi de senaste åren arbetat mer med att öka allokeringen ...
-
Hoppet om tomterace lever Igår fick vi nästan en indikation på ett tomterace. OMX30 steg över 2,0% och räknat från vändningen känns detta p...
-
Stockpicker noterar att; "Priset på en guldtacka är för första gången värt en miljon dollar, tack vare skyhöga priser på ädelmetallen. ...
Bloggarkiv
-
▼
2015
(84)
-
▼
april
(9)
- Nu är björnen här!
- Vitrolife ökar vinsten med 44%
- Ännu ett läge i NGS Group!
- Tobii or not Tobii?
- Tänker tjuren lämna plats för björnen?
- Vikten av stabil vinst och några andra tillväxtfak...
- PA Resources - uppgång & fall (samt NGS laddar om)
- BRIC-länderna har gjort comeback?
- Gratis påskägg från Börsveckan
-
▼
april
(9)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar