lördag 5 december 2015

Investeringsåret 2015 - Vi ser bakåt, för att kunna se framåt

Investeringsåret 2015
Så här dags på året brukar det vara dags för en tillbakablick på det investeringsår som gått. Se vad vi gjort rätt, mindre bra och vilka erfarenheter vi kan ta med oss in i 2016. Här finns en stor fördel med att blogga om sitt aktiesparande, eftersom det mesta finns på pränt.

Årets resultat
Eftersom jag inte investerar för att slå något specifikt index är jag oftast inte heller särskilt intresserad av dylika jämförelser. Likt de ursprungliga schweiziska bankirerna är jag i första hand nöjd om jag är rikare idag än vad jag var förra året, vilket i praktiken betyder att mitt kapital ska ha avkastat mer än inflationen. Index ger dock en fingervisning om att vi ligger någorlunda rätt. Med teknikens hjälp blir det lätt att kontrollera. Så här bedömer Avanza året som gått.




Vi kan konstatera att Räven var lite sen ur startblocken, men att utvecklingen varit stabil och att vi så här långt får vara väldigt nöjda med investeringsåret. Den lite offensivare andra halvlek var ett bra drag. Att undvika storbolagen har också varit klokt.



Ibland läser man kommentarer att vinster och förluster (oftast handlar det om förluster) inte bör räknas förrän aktien är såld. Ofta kombinerat med en rad om att jag minsann är långsiktig. Mitt råd är att inte ägna sig åt sådant självbedrägeri. Har man haft ett skitår får man kavla upp ärmarna och fundera över vad man ska göra bättre nästa. Har man haft ett bra år får man fundera över hur man kommer högre och samtidigt skyddar kapitalet när nedgången kommer.

Vitrolife är naturligtvis portföljens draglok. Sett över året gick dock Vitro länge sidledes, men spurtade bra. Vi kan också se att höstens småbolagsförvaltare Catrine Jansson på Enter har flera av portföljens aktier bland sina favoriter (tilläggas bör att fonden bara varit i drift sedan augusti) .

Hon har i övrigt en strategi som till viss mån påminner om vår egen. Hos Hemberg menar hon att:
”Bolagens vd och ledningar är särskilt viktiga i småbolag. I ett bolag med 70 anställda så blir ledningen en stor del av företagets förmåga. Dessutom vill jag se att bolagen har unika fördelar, en tjänst eller produkt eller en marknad som är lovande lång tid framöver, att bolaget har en resa framför sig. Gärna som en del i en lång trend som fler äldre eller ökad digitalisering. Jag köper väldigt sällan bolag som inte redan tjänar pengar. Förhoppningsbolag är inget för mig. Jag vill ha bevisade tillväxtbolag med höga ambitioner”.
Antar att jag får addera Enter till de småbolagsfonder jag studerar. Kan dock inte finna att Catrine levererar någon kommentar i sin månadsrapport, vilket är lite trist.

Vi har också haft få minor i år. Att alla affärer inte går vår väg är naturligt. Befarar därför att det kan bli fler nästa år? Största missen får istället tillskrivas en (för) tidig försäljning av NetEnt. Eller snarare svårigheten att hitta en ingång efter att aktien snabbt åter vände uppåt. Jag har inte heller byggt på några vinstgivande innehav - att pyramidera. Får studera denna möjlighet närmare under julefriden.

Är börsen övervärderad? Vem bryr sig?
En annan återkommande fundering på många håll är om börsen är övervärderad? Eftersom ingen vet om vi har 10% eller 30% eller ännu mer kvar till nästa topp blir den typen av spekulationer värdelösa. Visst kan och ska vi vara lite offensivare i början av en ny bullmarket, men så länge trenden går i rätt riktning vill vi vara med så länge det går. Nu är det svårt av vara opåverkad när det blåser snålt. En tanke till nästa år är att vara lite mer på med indexkollen. Nu får inte detta missförstås som att vi försöker sälja på toppen. Vi vill helst sälja på vägen upp, även om det innebär att ge bort de sista procenten. I andra hand i tidig nedgång. Får nog därför addera en studie av säljkriterierna till julläxan.

Jag får också återkomma med ett inlägg som är mer framåtblickande, men kan konstatera att vi nu går in i en period då börskalendern ofta är gynnsam. Även här får jag medhåll av Catrine:

”Jag väntar mig ett starkt avslut på börsåret och även första månaderna nästa år. Det är stimulanserna från Europa och långsamt stigande räntor i USA som bör ge stöd åt europeiska börser. Jag tror vi kommer ha låga räntor länge. Det pekar på att börsen är köpvärd, men var noggrann vid val av aktier”

Även makro-oraklet Molekylär ekonomi är inne på den linjen:

"Det är helt enkelt så att i USA fick börsen precis det den ville och i Europa lär den få det i form av växande löften om mer pengar i januari istället. Med andra ord precis det ECB gjorde förra året. I mina ögon tyder mycket på att den här veckan bara blev en studs. Snart är vi på väg mot dyrare dollar och högre börs igen. Sedan kan man förvisso fråga sig hur länge men nu tittade jag bara i närtid."

Ps. Glöm inte att rebalansera din PPM-portfölj!

5 kommentarer:

  1. Återigen herr Aktieräven. Många bloggar faller under mina ögon men ger dig en tidig julklapp då dina texter ofta är som silkeslena smekningar. Din förmåga att skriva *oss* och skapa delaktighet är för mig väldigt uppskattat. Hatten av! Vänligen Per-Anders

    SvaraRadera
  2. Tackar! Tror jag inledde bloggandet så för att inte verka för självcentrerad och sedan har väl stilen hängt med. Hur har ditt eget börsår varit och finns det aktier du spanar särskilt på inför 2106? Trevlig helg Per-Anders!

    SvaraRadera
  3. Haft ett hyfsat år. Bättre än andra men man kan alltid bli bättre. Kikar lite på Amhult. Är dock lite osäker på framtiden så funderar att disciplinerat ligga kontant ett tag. Har du möjligheten att jag kan få mail när du skrivit något nytt. Någon typ av följebrev?

    SvaraRadera
  4. Känns som man behöver lokalkännedom för att förstå Amhults potential? Aktietorget känns också med några få undantag svårt pga den ofta lägre omsättningen.

    Har inte behövt fundera över den typen av frågor tidigare. RSS bör dock fungera. Det verkar också kunna gå att lägga till ett begränsat antal mejladresser också. Får återkomma om det.

    SvaraRadera
  5. Problemet som med många andra öar och mindre förorter till GBG är ju infrastruktur. Visst är det lite billigare, kanske lättare till förskolor m.m. för familjen men jobben är ju inte alltid i de områden som Amhult arbetar nu. Därav är det, ja, lite knepigt med potentialen. Jag har inte investerat ännu men läst runt lite. Kan känna att den nu är i en värdering som jag inte kan kontrollera eller se så avvaktar lite så länge. Finns säkert andra roliga korn under tiden:)
    Vore oerhört tacksam om du såg över de möjligheterna m RSS eller vad det är. Oftast klickar jag bara in hos dig kontinuerligt.

    SvaraRadera

Mest läst