söndag 17 november 2019

E-handel och lågprishandel - Intressanta tider i digitaliseringens tidevarv

Intressanta tider i digitaliseringens tidevarv
MQ numera MarQet försöker rädda sin butiksrörelse med ett nytt koncept. In i butikerna ska Myrorna komma för att på så sätt tydligen bredda sortimentet. De ska även skapas arbetsplatser för flexibla tjänstemän, samtidigt som man också ska kunna utöka sitt eget sortiment. Liknande koncept har ju prövats av både NK och Åhléns som skapat mer av basarer i sina varuhus, där externa parter kan ha egna platser.

Kan detta då vara ett vinnande koncept? Om vi ser det så här. Besöker själv aldrig Myrorna om inte en kollega drar mig dit. Å andra sidan går hen nog sällan till MQ. Nu skulle vi alltså kunna gå till samma butik på lunchen och även stanna kvar och jobba där. Men om det bidrar till mer köp känns tveksamt. Själv uppfattar jag numera butiker som showrooms. Var själva köpet sen ska genomföras beror på pris och bekvämlighet. Ett bra showroom innehåller då ett bra lättillgängligt utbud, ingen begränsning i storlekar att prova, osv. Dessutom bör det finnas en skön hörna där man kan dumpa smårävarna om de råkar vara med.

Rent aktiemässigt håller vi oss dock borta från klädhandlarna ytterligare en tid. Lågprishandlarna känns mer attraktiva och en ökning i Europris (som för övrigt steg på rapport) kan komma under it konsulten CAG efter viss reträtt på rapporten.

Den uppmärksamme har även sett att tillväxtportföljen fått fler innehav som vi ännu inte hunnit redovisa närmare, typ: Eolus Vind,  Sinch, Swedencare, TF Bank.


CAG

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar